Dersin Adı | Gömülü Sistem Tasarımı |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EEE 461 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) |
| ||||||||
Dersin Dili | İngilizce | ||||||||
Dersin Türü | Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi | Lisans | ||||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | ||||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | |||||||||
Dersin Koordinatörü | |||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | |||||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere 8 bitlik ve 16 bitlik mikrodenetleyicilerin temel mimari özelliklerini ve çalışma prensiplerini anlatmak, ticari ve bilimsel tasarım süreçlerinde kullanılan devre simülatörlerini kullanarak, mikrodenetleyici temelli elektronik ve kontrol sistem tasarımları yapmaktır. Ders kapsamında öğrencilere projeler verilecek; trafik ışıkları kontrolü, gerilim düzenleyici, step motor denetleyici, fırın sıcaklık kontrolü gibi elektronik ve kontrol devrelerinin tasarımı ve uygulaması deney olarak yapılacaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | 8 bitlik ve 16 bitlik mikrodenetleyicilerin temel yapılarını ve çalışma prensipleri; G/Ç kapıları, zamanlayıcılar, sayaçlar, DGM üreteçleri, kesicileri, özel amaçlı yazmaçlar, karşılaştır ve yakala özeliği, diğer mikrodenetleyicilerle ve ana bilgisayarla seri ve I2C haberleşme, Sayısal-analog çevirici, C programlama dilini ile mikronetleyici programlayama; Diğer endüstriyel cihazlar ile mikrodenetleyiciyi arasında haberleşme sağlama; Mikrodenetleyici temelli devreleri bir devre simülatörü kullanarak benzetim ve sanal cihazların kullanımı; Trafik ışıkları kontrolü, gerilim düzenleyici, step motor denetleyici, optik bağdaştırıcı ile izolasyon. Mikrodenetleyici ile endüstriyel chazların haberleşmesi. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Mikrodenetleyici nedir, genel tanımlar, mikroişlemci ile mikronetleyici arasındaki farklar, mikrodenetleyicilerin temel bileşenleri | Ch. 1. Richard H. Barnett, Sarah Cox, Larry O'Cull, Embedded C Programming and the Microchip PIC, 2003, ISBN: 1401837484 |
2 | Merkezi işlem birimi, sistem saati, hafıza ve çevre elemanları | Ch. 1. Richard H. Barnett, Sarah Cox, Larry O'Cull, Embedded C Programming and the Microchip PIC, 2003, ISBN: 1401837484 |
3 | Mikrodenetleyici tipleri, 8-bitlik PIC mikrodenetleyicileri | Ch. 1. Richard H. Barnett, Sarah Cox, Larry O'Cull, Embedded C Programming and the Microchip PIC, 2003, ISBN: 1401837484 |
4 | Diğer 8-bitlik mikrodenetleyiciler | Ders Notları |
5 | Mikrodenetleyici (MDB) biriminin mimari özellikleri, özel amaçlı yazmaçlar | Ch. 2. Richard H. Barnett, Sarah Cox, Larry O'Cull, Embedded C Programming and the Microchip PIC, 2003, ISBN: 1401837484 |
6 | G/Ç kapıları, Zamanlayıcılar, Sayaçlar, Analog-Sayısal Dönüştürücüler | Ch. 2. Richard H. Barnett, Sarah Cox, Larry O'Cull, Embedded C Programming and the Microchip PIC, 2003, ISBN: 1401837484 |
7 | DGM/Yakala/Karşılaştır Özellikleri, Seri kapı ve I2C haberleşmesi, Kesilmeler | Ch. 3. Richard H. Barnett, Sarah Cox, Larry O'Cull, Embedded C Programming and the Microchip PIC, 2003, ISBN: 1401837484 |
8 | Proteus platformunu kullanarak MDB temelli elektronik sistemlerin tasarımı, Genel tanımlar, Üreteç modelleri | Ders Notları |
9 | Sanal cihazlar, Kütüphaneden eleman seçme; Elemanlara parametre ilişkilendirme; Canlandırma; Elemanları birleştirerek devre oluşturma | Ders Notları |
10 | MDB’ni C dili ile programlama; Proje dosyasını yönetme; Kütüphane fonksiyonlarını kullanma | Ch. 4. Richard H. Barnett, Sarah Cox, Larry O'Cull, Embedded C Programming and the Microchip PIC, 2003, ISBN: 1401837484 |
11 | C programında hata ayıklama; Derleme ve heks dosyası oluşturma; MDB’ne heks dosyası yükleme | Ch. 4. Richard H. Barnett, Sarah Cox, Larry O'Cull, Embedded C Programming and the Microchip PIC, 2003, ISBN: 1401837484 |
12 | Tasarım uygulamaları (Trafik ışıkları kontrolü, LCD ve GLCD uygulamaları) | Ch. 4. Richard H. Barnett, Sarah Cox, Larry O'Cull, Embedded C Programming and the Microchip PIC, 2003, ISBN: 1401837484 |
13 | Tasarım uygulamaları (Step motor kontrolü, güç adaptörü ve düzenleyici) | Ch. 4. Richard H. Barnett, Sarah Cox, Larry O'Cull, Embedded C Programming and the Microchip PIC, 2003, ISBN: 1401837484 |
14 | Tasarım uygulamaları (Fırın sıcaklık kontrolü, frekans ölçme ve sayaç) | Ch. 4. Richard H. Barnett, Sarah Cox, Larry O'Cull, Embedded C Programming and the Microchip PIC, 2003, ISBN: 1401837484 |
15 | Tekrar | Ders Notları |
16 | Tekrar | Ders Notları |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | 1 | 25 |
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | 1 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 65 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 4 | 60 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | 1 | 11 | |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 25 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, Fen Bilimleri ve Biyomedikal Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | |||||
2 | Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | X | ||||
4 | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır. | X | ||||
5 | Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
6 | Biyomedikal Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. | X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
8 | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Biyomedikal Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Biyomedikal Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest